måndag 5 oktober 2015

Uppdatering

Efter mitt förra inlägg, som faktiskt lästes av några stycken, fick jag tipset att göra något åt färgsättningen på bloggen. Jag pillade således om layouten lite och hoppas att det numer är lite lättare att följa medelåldersekonomi.

Nåväl - det händer saker. Och jag tänkte att jag - inte bara skulle lära Er nya grejer - utan faktiskt komma med lite återkoppling på "hur det går" angående vad jag skrev om i det här inlägget - kort sagt: svaret på frågan "när kommer vi över och har 'poolparty' i din pengabinge?" :-)

När jag behövt motivation har jag kollat in betalningarna i bank-appen.
Det går ganska bra. Jag var riktigt skakig de första dagarna utan snus och mådde illa. Jag hade hjärtklappning och sömnrubbningar, men efter några dagar lade sig abstinenserna. Och jag såg snabbt resultat - och då blir det här lite en process där "framgång föder framgång", för genom att sluta snusa och genom att laga lunchlåda till jobbet sparar jag (tror jag ju) 100kr om dagen. Och jag har satt in 100kr om dagen som jag har lyckats med att _både_ A) inte snusa och B) tagit med lunchlåda i stället för att äta på lunchrestaurang.

Och det där blir väldigt motiverande. När man ser hur pengarna växer på sparkontot - och varje dag blir man lätt taggad att fortsätta.

Varje gång jag känt att jag vill ha en snus (det har utan någon som helst jämförelse varit det svåraste jag gjort i livet - att sluta snusa!) - har jag tagit fram min bank-app i mobiltelefonen och kollat. När jag sedan sett att jag faktiskt sparar pengar (och den här månaden mer än någonsin tidigare under livet) kontinuerligt - bara genom att låta bli att snusa känns det givetvis enklare.

Det här har faktiskt gått såpass bra under de senaste veckorna att sparande just nu är den största posten i min månadsbudget. Det har gått om "återkommande utbetalningar" som räkningar, avgifter och välgörenhet (jag och barnen har ett fadderbarn i Malawi) och är mångdubbelt högre än t.ex posten "mat", "nöje" och "försäkringar" - tillsammans.

I min bank-app ser jag vad jag lägger pengar på - just nu på sparande.

Så - förr snarare än senare - badbyxor på, så kör vi några längder bland slantarna! :)
Lite såhär tänker jag mig framtiden... Joakim Von Anka-style.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar