onsdag 9 september 2015

"Kan du ge några börstips?"

Jag jobbar två jobb - ett heltidsjobb på ett "typ IT"-jobb och ett som "tidvis tjänstgörande" inom försvarsmakten. Well - det där är ju inte så intressant för Er, men vad jag vill ha sagt är att jag "jobbar inte med aktier och ekonomisk rådgivning". Trots det får jag ibland frågor om just ekonomi från olika arbetskamrater. Senast igår hade jag en diskussion med en kollega som kom uppsmygande till mitt skrivbord:

- Eh... Du som håller på med aktier och sådär... Kan du ge något bra tips på nåt som 'går snabbt' och som man kan bli rik på?

Jag blev lite ställd men svarade efter bästa förmåga:

- Fingerprint cards. Om du hade köpt dem igår.

Fingerprint cards steg igår sisådär 20% på en dag på börsen. Ett riktigt hopp. Efter att tidigare i somras varit uppe och nosat på all time high och sedan dykt som en sten. Hade man köpt in sig när aktien hade som sämst kurs - för någon vecka sedan - och hade kvar den igår hade det blivit en skön slant.

Problemet är att ingen av oss vet när just fingerprint cards blir "hett" igen eller när det är dags att köpa eller sälja aktier. Det GÅR inte att ge några hållfasta tips, helt enkelt. Därför kommer här mina egna erfarenheter (som är mer att beteckna som "anekdotiska exempel" snarare än "facit för hur man investerar" - jag delar med mig av mina erfarenheter, men vill inte ge dig förslag på hur DU ska förvalta DINA pengar - ok?)

1: Spara lite varje månad i aktier. Om det så är 100 kronor, är det 100 kronor mer än du sparat om du går runt och väntar på "klippet". Sätt undan ett sparkapital _i början_ av varje löneperiod, typ den 26/27 sisådär, då du gör dina aktie- och fondaffärer. (Jag kommer i ett senare inlägg tillbaka till hur du kan investera just 100kr i aktier - även om aktien i sig själv kostar mer än 100 kr).

2: Spara det du har kvar i slutet av månaden! När du har pengar - investera dem.

3: Investerar man när man har pengar - och lite varje månad - kommer du i princip alltid att kunna "pricka in botten" på aktier. Förr eller senare vänder just de aktier DU investerat i uppåt igen, och då äger du redan den aktien, vilket garanterar att du "är med på tåget när det händer".

4: Läs på om de företag du köper aktier i. Läs alla rapporter. Sök på nätet. Gör hemläxan. Investera i företag du vet något om och - helst har en relation till på något sätt. (Handlar du kläder på HM - köp aktier i HM. Handlar du mat på ICA - köp aktier i ICA etc.). Köp aktier _du_ tror på och bara i företag _du_ tror på. Företag som har en affärsidé du förstår och kan relatera till - det kommer att göra det enklare att förstå de där rapporterna du kommer läsa.

5: Sprid riskerna! När du köper aktier - lägg inte alla pengar på _en_ aktie. Försök sprida riskerna genom att investera i olika företag, i olika branscher och gärna på olika marknader. Känner du att du kan för lite _kan_ du köpa fonder - men de kan bli dyra (om du t.ex. går till din bank och säger att du vill handla fonder kommer bankens "rådgivare" - som egentligen är "fondsäljare" att rekommendera dig att köpa bankens egna fonder - de får han nämligen högst säljkommission på - och det kan sluta med att du köpt på dig en fond som tar flera % av fondinnehavet i "förvaltningsavgift") - så även om du "bara" köper fonder - läs på!

6: Ha tålamod. Att investera på börsen gör man som en sparform. Det bästa sättet att få pengar att växa på börsen är att äga sina aktier och fonder över tid. (Ett räkneexempel - sätter du in 100 kronor idag - och med en ränta/avkastning/utdelning på låt oss säga 5% - kommer du efter 10 år att ha fördubblat din insättning med "ränta på ränta-effekten". Sätter du in 100 kr _varje år_  kommer du redan det sjätte året att få mer i avkastning/ränta/utdelning på kontot än vad du sätter in varje år.) Enträgen vinner!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar